دسته‌بندی نشده

آموزش افزایش عمر گل های شاخه بریده + فیلم

چه طور می توانم عمر گل هایی که از گل فروشی خریده ام، یک سبد گل یا دسته گل که هدیه گرفته ام را افزایش دهم؟ چه طور می توان آن ها را برای مدت بیشتری نگهداری کرد؟

گل های مختلف طول عمر مختلفی بعد از چیده شدن از شاخه ی اصلی دارند. با انجام چند کار ساده می توان عمر آن ها را به حداکثر ممکن خود رساند.

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مدتی از عمر گل تا رسیدن به دست شما سپری شده است. وقتی گل در گلخانه یا مزرعه از شاخه چیده می شود، ممکن است چند روز طول بکشد تا به دست شما برسد. بسته بندی، حمل و نقل تا بازار عرضه، سپس چند نوبت خرید و فروش و باز هم حمل و نقل، ماجراهایی است که یک گل از سر می گذراند تا به دست شما برسد. گاهی گل چند روز در مزرعه، در بازار، یا در گل فروشی می ماند. هرچه این مدت طولانی تر باشد، طبیعتا روزهای کمتری می توانید گل خود را زنده نگه دارید. به خصوص این که معمولا شرایط نگهداری و حمل و نقل در هر یک از این مراحل، چندان مناسب نیست. درنتیجه شاید فقط دو روز از عمر گل گذشته باشد ولی به اندازه ی یک هفته از عمر آن کاسته شده باشد. پس توجه کنید که گل تازه و شاداب خریداری کنید.

چند نکته در مورد طول عمرگل ها بعد از چیدن از شاخه اهمیت زیادی دارد: آب، دما، غذا، و آلودگی.

آب

بیشتر حجم گل های شاخه بریده را آب تشکیل می دهد. از طرفی این گل ها از ریشه ی خود قطع شده اند. پس به شدت به آب احتیاج دارند. گل شاخه بریده باید همیشه در آب باشد. همچنین هرچه حجم بیشتری از ساقه داخل آب قرار بگیرد، بهتر است. زیرا گل ها از ساقه ی خود نیز آب جذب می کنند. برش ساقه باید با زاویه ی 45 درجه انجام شود تا بیشترین تماس را با آب داشته باشد. همچنین می توان روی ساقه های ضخیم و کلفت برش هایی ایجاد کرد تا آب بهتر به گیاه برسد. آب همچنین باعث می شود قسمت هایی از ساقه که نسبت به هوا حساس اند، در معرض هوا قرار نگیرند. برای گل های ظریف باید از آب در دمای اتاق استفاده کرد. برای گل های با ساقه ی ضخیم می توان آب ولرم استفاده کرد تا موجب نرم شدن ساقه و افزایش آبکشی آن شود. اسپری کردن آب خنک روی خود گل هم به شادابی آن کمک می کند.

غذا

گل های شاخه بریده هم به غذا احتیاج دارند. این غذا جایگزین مواد غذایی می شود که از ریشه دریافت می کرده اند. اگر غذای مورد نیاز گل تامین شود، عمر آن می تواند تا چند برابر افزایش یابد. در بسیاری از کشورها غذای آماده برای گل شاخه بریده به صورت بسته بندی های بزرگ و خانگی وجود دارد. ولی متاسفانه این محصول به این شکل در کشورمان وجود ندارد. توصیه هایی که اغلب برای استفاده از یک حبه قند و شکر و … می شود معمولا بی اثر یا حتی زیان آور است. اگر به کودهای گیاهی (مثلا کود 20-20-20) دسترسی دارید، مقدار بسیار اندکی از آن را می توانید در آب گیاه حل کنید. این کار تا حدی عمر گیاه را می افزاید. توجه کنید که مقدار مصرفتان باید بسیار ناچیز و متناسب با مقدار و ضرافت گل هایتان باشد. استفاده ی زیاد از کود می تواند منجر به خشک شدن فوری گیاه شما شود.

دما

گل های شاخه بریده به دما بسیار حساس اند. اغلب آن ها خنکی طلبند. دمای محیط گل ها هرچه خنک تر باشد بهتر است و عمر آن ها طولانی تر می شود. ولی یخ زدگی برای گل ها مرگ آور است. باید از تابش مستقیم نور خورشید به گل ها جلوگیری کنید ولی نور مصنوعی یا غیرمستقیم (مثلا نور خورشید از پشت پرده) برای آن ها مفید است.

آلودگی

یکی از عوامل پژمرده شدن گل ها، آلودگی آب آن ها است. معمولا آب شرب خانگی همراه با باکتری ها و همچنین مقادیری کلر است که برای گیاه کشنده هستند. اگر بتوانید از آب معدنی برای گیاه استفاده کنید، عالی است. اگر از آب شرب خانگی استفاده می کنید، چند دقیقه آب را در ظرف بگذارید تا کلر آن در مجاورت هوا کم تر شود. سپس بسته به اندازه ی ظرفتان، نیم یا یک قرص آسپرین در آب حل کنید. اگر قرص آسپرین ندارید، می توانید دوسه قطره مایع سفیدکننده در آب بریزید. این کمک می کند که باکتری های آب کشته شوند. بعد از چند دقیقه، گل ها را داخل آب قرار دهید. آب گل ها را هر روز عوض نکنید زیرا خطر آلودگی وجود دارد. ولی اجازه ندهید آب آن قدر در ظرف بماند که بو بگیرد. مثلا تعویض یک روز درمیان آب می تواند مناسب باشد.

منبع: www.rosepack.com

در ویدئوی زیر این موارد به صورت تصویری به شما آموزش داده می شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *