قرار داشتن گل و گیاه در هر محیطی، زیبایی و جلوه آن را دوچندان می کند. از دیرباز تاکنون گل ها بهترین وسیله برای ابراز احساسات بوده اند. گل آرایی هنر لذتبخش سازمان دادن و کنار هم چیدن گل ها و گیاهان طبیعی و مصنوعی مختلف و تزیین آنها است که به خلق یک اثر زیبا و جذاب منتهی می شود. البته گل ها، برگ ها، شاخه ها و دیگر عناصر تزیینی باید به نحوی کنار هم قرار گیرند که تناسب و هارمونی بین آنها وجود داشته باشد.

این هنر جذاب در موقعیت های مختلفی کاربرد دارد. این روزها در مراسم ها و مناسبت های مختلف از جمله عروسی، نامزدی، بله برون، تولد، ترحیم، سالگرد ازدواج، ولنتاین و… از گل آرایی استفاده می شود. همچنین قسمت های مختلف منزل از جمله میز ناهارخوری، اتاق نشیمن و… را می توان با استفاده از گل ها و گیاهان تازه یا خشک دیزاین کرد.

گل آرایی یک هنر قدیمی است که سبک های مختلفی از جمله کلاسیک، مدرن، اروپایی و شرقی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن شناخت مهمترین اصول گل آرایی، به معرفی مختصر ابزار مورد نیاز برای این کار و همچنین بررسی مراسم ها و مناسبت هایی که گل آرایی در آنها انجام می شود بپردازیم. پس برای آشنایی بیشتر با این هنر جذاب و کاربردهای آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گل آرایی

گل آرایی چیست؟

اصول گل آرایی

گل آرایی از 4 اصل کلی و اساسی برخوردار است. اگر مایلید فعالیت تخصصی در زمینه گل آرایی را شروع کنید، بهتر است با این اصول آشنایی داشته باشید:

  • تناسب و هماهنگی: ارتباط و هماهنگی موجود بین اندازه، رنگ و شکل گل ها، شاخه ها، برگ ها و دیگر لوازم تزیینی که در گل آرایی به کار می رود را تناسب می گوییم. تعداد برگ ها و گل هایی که به کار می بریم باید با هم تناسب داشته باشند و یکی نباید به شکل واضحی بیشتر از دیگری باشد.
  • توازن: برقراری توازن به این معناست که حجم و تعداد گل های موجود در بخش های مختلف گل آرایی به یک اندازه باشد. کافی است پس از اتمام نسبی کار، قسمت های مختلف آن را از بالا، عقب و جلو بررسی کرده و با افزودن یا کم کردن گل و برگ ها، در کار توازن ایجاد کنید.
  • ریتم: سازمان دادن وسایل و لوازم تزیینی مختلف برای ایجاد یک جریان بصری را ریتم می گویند. ماده، خط، بافت، رنگ و فضا از جمله عناصری هستند که به قرار گرفتن ریتم در چیدمان کمک می کنند.
  • تسلط: ارتفاع و محل قرار گیری کار باید به نحوی باشد که بتوانید ایده خود را با تسلط کامل اجرا کنید.

گل آرایی مراسم ترحیم

گل آرایی یک روش مدرن و زیبا برای ایجاد فضایی آرامش بخش، شاداب و سرزنده در مجلس ترحیم و همچنین تسکین درد خانواده داغدیده و مهمانان است. معمولا برای گل آرایی مراسم ترحیم از رنگ های سبز، زرد و سفید استفاده می شود. بخش های مختلف مراسم از جمله میز ترحیم، عکس متوفی، ورودی مجلس ختم و… با استفاده از انواع گل های طبیعی، شمع ها، روبان ها و تورهای مشکی و… تزیین می شود.

رایج ترین گل ها برای مراسم ترحیم شامل لیلیوم، رز، ارکیده، آنتوریوم، ژربرا، میخک، گلایل، زنبق، شیپوری و داوودی می شوند. نوع گل آرایی مراسم ترحیم به سلیقه خانواده متوفی و بودجه ای بستگی دارد که به این کار اختصاص داده شده است. رنگ سفید نمایانگر صلح و آرامش است و میتواند بهترین گزینه برای گل آرایی مراسم ترحیم باشد.

تزیین مراسم عروسی با گل

تزیین مراسم عروسی با گل

گل آرایی مراسم عروسی

گل آرایی یکی از مهم ترین تشریفات یک مراسم عروسی باشکوه و مجلل به شمار می رود. برای افزایش جذابیت و زیبایی مراسم عروسی، بخش های مختلف تالار از جمله ورودی، میزهای پذیرایی، جایگاه عروس و داماد، میز کیک و شام، محل عبور مهمانان، سفره عقد و… با استفاده از گل تزیین می شوند. استفاده از گل در تزیینات مراسم عروسی علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت مراسم، احساس بهتری را در مهمانان ایجاد می کند. انتخاب گل ها بسته به سلیقه و بودجه صاحب مجلس و همچنین با در نظر گرفتن فصل و سبک عروسی انجام می شود.

بد نیست بدانید دیزان و گل آرایی باغ و تالار مشابه یکدیگر نیستند. به طور کلی تزییناتی که در فضای بسته انجام می شود، با تزیینات فضای باز تفاوت دارد. گل هایی که برای دیزاین باغ انتخاب می شوند به دلیل قرارگیری در فضای باز، باید مقاومت و دوام زیادی داشته باشند. جایگاه عروس و داماد به دلیل اینکه در مرکز تمام عکس ها و فیلم های مراسم دیده خواهد شد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دیزاین آن باید با دقت زیادی انجام شود.

گل آرایی جشن تولد

تولد یکی از مهم ترین جشن ها است که اکثر افراد مایلند آن را به بهترین شکل برگزار کنند. با گل آرایی جشن تولد، می توانید فضایی زنده و بانشاط ایجاد کرده و تصاویر آن را برای همیشه در آلبوم عکس های خود به یادگار داشته باشید. اگر جشن تولد را برای کودکان برگزار می کنید، می توانید وسایل تزیینی و خوراکی دیگری مانند پاستیل، شکلات های رنگی، نوشیدنی، بستنی، کاپ کیک و … را هم روی میز قرار دهید.

اگر تولد فردی بزرگسال را جشن می گیرید، علاوه بر کیک تولد میتوانید وسایل تزیینی مختلفی مانند شمع های تزیینی، تورهای رنگارنگ و… را روی میز قرار دهید. توصیه می شود رنگ و نوع گل هایی که در گل آرایی جشن تولد به کار میبرید را با توجه به سلایق و علاقه مندی های صاحب تولد انتخاب کنید. همچنین توجه به جنسیت و روحیات صاحب تولد، کمک زیادی به انتخاب گل ها و رنگ آنها خواهد کرد.

گل آرایی میز با گل

گل آرایی میز با گل

تزیین میز با گل

در اغلب مراسم ها و مناسبات مانند جشن عقد و عروسی، تولد، ترحیم و… یک میز در قسمت مرکزی مراسم قرار می گیرد. وسایل و لوازم ضروری مرتبط با مراسم از جمله کیک، شیرینی، نوشیدنی (برای مراسم تولد، نامزدی و…)، حلوا، خرما (برای مراسم ترحیم) روی این میز قرار داده می شود. فضای باقی مانده میز با استفاده از گل ها و گیاهان تازه و خشک، شمع های تزیینی و معطر، تورهای رنگی و… تزیین می شود. میز ممکن است به شکل مستطیل یا دایره باشد که تزیین هر کدام به شکل متفاوتی انجام می گیرد.

گل آرایی میز بهتر است متناسب و هماهنگ با تم، سبک و رنگ گل آرایی و دکوراسیون بخش های دیگر مراسم انجام شود. توصیه می شود از میزی در مراسم خود استفاده کنید که ارتفاع و اندازه متوسط و مناسبی داشته باشد. با این کار، گل آرایی و تزیینات انجام شده روی آن جلوه مناسبی داشته و در عکس ها و فیلم های مراسم بهتر دیده می شود. گل آرایی میز به صورت خطی یا آبشاری، فرش گل، گل های خشک و یا چندین گلدان انجام می گیرد.

گل آرایی ماشین عروس

گل آرایی ماشین عروس در مراسم عروسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این کار از گل های طبیعی و مصنوعی، تور و بادکنک استفاده می شود. برای تزیین ماشین عروس با گل، معمولا از گل هایی استفاده می شود که سایز بزرگ و رنگ متضاد با رنگ ماشین داشته باشند. این تضاد باعث می شود گل ها جلوه بهتری داشته و رنگ آنها بهتر دیده شود.

از رایج ترین گل هایی که برای گل آرایی ماشین عروس به کار میرود، می توان به رز، ارکیده، آنتوریوم، داوودی، زنبوری، ژیپسوفیلا، میخک، شیپوری و لیسیانتوس اشاره کرد. در کنار این گل ها از برگ گل های گردی، اسپارا، بامبو، آنتوریوم، شمشاد، مونسترا و کوردیلین هم برای تزیین ماشین استفاده می شود. از آنجا که ماشین عروس مدت زمان زیادی در فضای باز قرار خواهد داشت، توصیه می شود از گل های مقاوم و محکم برای تزیین آن استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ بدنه ماشین، از نوار چسب استفاده نکنید.

بهتر است برای تزیین ماشین عروس گل هایی را به کار ببرید که با رنگ دسته گل و لباس عروس و همچنین تم و دکوراسیون مراسم تناسب و هماهنگی داشته باشند. گل آرایی ماشین عروس به صورت خطی (برای ماشین های صندوق دار) یا آبشاری (برای ماشین های بدون صندوق) انجام می شود.

تزیین سنگ قبر با گل

تزیین سنگ قبر با گل

تزیین سنگ قبر با گل

گل آرایی سنگ قبر معمولا به مناسبت سوم، هفتم، چهلم و سالگرد متوفی یا مناسبت های دیگری مثل روز مادر، روز تولد یا روز پدر انجام می شود. برای تزیین سنگ قبر می توان از گل ها و گلبرگ های طبیعی یا مصنوعی، شمع و روبان مشکی استفاده کرد. گل های ارکیده، داوودی، میخک، لیلیوم، زنبق، بنفشه، آنتوریوم، یاسمن، نرگس، بابونه، شیپوری، رز سفید و گلایل رایج ترین گل هایی هستند که برای تزیین و گل آرایی سنگ قبر به کار می روند. از آنجا که سنگ قبر در فضای باز قرار دارد، بهتر است از گل های فصلی محکم و مقاوم برای تزیین آن استفاده کنید که تا انتهای مراسم ماندگاری داشته باشند.

انواع ابزار گل آرایی

وسایل مورد نیاز برای گل آرایی بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهید، متفاوت خواهد بود. با این حال برخی از ابزار ضروری مورد نیاز برای گل آرایی شامل قیچی ساده، قیچی باغبانی، کاتر، سیم مفتول، اسفنج (فوم)، سیخ چوبی، رز پاک کن، چسب حرارتی، کپسول آب، سنجاق، سیم چین، چسب چوب، اسفنج خشک، انبردست، غذای گل، نوار رنگی، سیم توری (سیم مرغی) و دم باریک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *