بازارگل یا مزایده ی گل آلسمیر (Aalsmeer Flower Auction) بزرگترین بازارگل دنیا است و شهرتی جهانی دارد. این بازار در شهر آلسمیر هلند قراردارد.

آمار

ساختمان این بازارگل با بیش از پانصدهزار متر مربع زیربنا، سومین ساختمان بزرگ دنیا است. فقط طبقه ی همکف این بازار نزدیک به یک میلیون مترمربع وسعت دارد. در سال ۲۰۰۸ شرکت آلسمیر و شرکت رویال فلوراهلند ادغام شدند و این بازارگل را به وجود آوردند.

روزانه حدود ۲۰ میلیون گل و گیاه زینتی از سراسر جهان در این ساختمان غول پیکر خرید و فروش می شود. در نزدیکی روزهای خاص مانند ولنتاین و روز مادر این آمار حدود ۱۵درصد افزایش پیدا می کند‌. سالانه بیش از ۱۲ میلیارد گل در ۶ محل مزایده ی گل در هلند فروخته می شود.

حمل و نقل

بازارگل هلند در نزدیکی فرودگاه Schiphol قراردارد. معمولا گل ها توسط هواپیما و از طریق این فرودگاه به بازارگل حمل می شوند. هر روز گل ها از سراسر جهان، به خصوص اروپا، اکوادور، کلمبیا، اتیوپی، و کنیا به این بازار می رسند. همچنین گل های خریداری شده بلافاصله پس از خرید تحویل داده می شوند. تا بعد از ظهر هر روز، همه ی گل ها انتقال داده شده اند و انبار برای دور بعدی آماده می شود.

درجه بندی گل ها

این گل ها حدود ۳۰ مرحله ی کنترل کیفیت را پشت سر می گذارند. این کار باعث می شود بتوان گل ها را درجه بندی کرد. گل ها در سه طبقه ی A1 و A2 و B درجه بندی می شوند.

گل ها حدود ساعت ۱۰ شب می رسند و در طی شب خنک نگه داشته می شوند و طبقه بندی می شوند. مزایده صبح های زود برگزار می شود. سالن های متعددی برای شرکت در مزایده های گوناگون وجود دارد. در هر سالن به صورت هم زمان دو مزایده انجام می گیرد. در برخی سالن های مزایده که معمولا به روی بازدیدکنندگان باز نیست، ممکن است هفت مزایده ی هم زمان انجام گیرد. خرید و فروش به صورت الکترونیکی انجام می شود به همین دلیل اتاق مزایده نسبتا ساکت است.

روش مزایده

در این بازارگل، گل ها به صورت مزایده به فروش می رسند. اما این مزایده برعکس بقیه ی مزایده ها است. مزایده ی فروش گل ها با قیمتی بالا آغاز می شود و قیمت پله پله پایین می آید تا زمانی که یکی از خریداران قیمت را بپذیرد و فروش انجام شود. پیشنهاد دهندگان فقط چند ثانیه وقت برای پیشنهاد خرید گل ها را دارند.

خریداران در سالن های تقریبا مشابه آمفی تئاتر یا کلاس های بزرگ دانشگاه پشت کامپیوتر ها می نشینند. البته برای شرکت در مزایده به صورت الکترونیکی دیگر نیازی به حضور فیزیکی شخص نیست. گل ها و گیاهان طبقه بندی شده و دسته بندی شده، در طول سالن به وسیله ی قطارهای خودکار حرکت می کنند. اگر هم زمان دو مزایده در سالن در حال برگزاری باشد دو قطار در حرکت خواهند بود. در همین زمان، نمایشگرهای بزرگ در هر نیمه ی سالن اطلاعات مزایده شامل اطلاعات گل به همراه قیمت را نشان می دهند. خریداران به صورت الکترونیکی به وسیله ی کامپیوترهایی که پیش رو دارند، در مزایده شرکت می کنند و خرید خود را انجام می دهند.

توریسم

این بازارگل یکی از جذابیت های توریستی هلند است. برای بازدید توریستی از آن، باید بلیط تهیه کرد. در این بازار گل بازدیدکنندگان نمی توانند به گل ها نزدیک شوند. گرچه تماشای گل ها در این بازارگل جذاب است، اما جالب ترین جنبه ی بازار گل آلسمیر دیدن تدارکات و آماده کردن گل ها و خرید و فروش آن هاست. توریست ها می توانند تجارت واقعی را از پشت شیشه ها تماشا کنند. در اطراف نمایشگاه، تابلوهای اطلاعات که روند مزایده و فعالیت های شگفت انگیزی که رخ میدهد را توضیح می دهند را می بینید.

بلیط ورود را فقط در محل نمایشگاه می توان تهیه کرد که حدود 8 یورو قیمت دارد. همچنین می توانید همراه یک راهنمای حرفه ای از روند مزایده دیدن کنید. این تورها در زبان های هلندی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی برگزار می شوند. شروع تور با قرار قبلی و در ساعت ۷ صبح است.

روزها و ساعت های کار

بازارگل آلسمیر هر روز به جز شنبه ها و یک شنبه ها از ساعت ۷صبح تا ۱۱ ظهر فعال است. البته پنج شنبه ها در ساعت ۹ صبح بازار بسته می شود. همچنین بازارگل در تعطیلات رسمی و ملی هلند تعطیل است. مدت برگزاری مزایده در بعضی روزهای مشخص ممکن است کوتاه تر باشد.

بازارگل های دیگری در Naaldwink و در Eelde نیز وجود دارند که متعلف به همین شرکت است. اما ساعات بازدید کوتاه تر و سالن های مزایده بسیار کوچک تر هستند.

اطلاعات بیشتری در مورد بازارگل هلند را می توانید در وبسایت این بازار به آدرس www.royalfloraholland.com بیابید.

منبع: www.rosepack.com

در این ویدئو بیش تر ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *