گل آرایی سنگ قبر از دیرباز در بسیاری از تمدن ها از جمله فرهنگ ایرانی رواج داشته و اکنون هم در کشورمان انجام می شود. این روزها گل آرایی سنگ قبر از مهم ترین و رایج ترین مراسماتی است که به مناسبت سوم، هفتم، چهلم و سالگرد متوفی در بهشت زهرا برگزار می شود. همچنین افراد برای مناسبت های دیگری مانند روز تولد، روز مادر یا روز پدر گل آرایی سنگ قبر انجام می دهند.

گل ها قدیمی ترین ابزار تزیین و نمایانگر شادابی، زندگی، طراوت، پاکیزگی و زیبایی هستند. گل آرایی سنگ قبر از مفهومی خاص برخوردار است و نوعی احترام به روح فرد از دست رفته و خداحافظی با او محسوب می شود. گل آرایی سنگ قبر یک هنر است که با خود پیامی به همراه دارد. افراد با قرار دادن دسته گل یا گل آرایی سنگ قبر، سعی میکنند خاطرات عزیزان خود را زنده نگه داشته و میزان ارزش، علاقه و احترام خود را به متوفی نشان دهند. همچنین گل ها به دلیل عطر و شادابی خود، باعث آرامش قلب و تسکین خاطر بازماندگان هستند.

پیشرفت تکنولوژی طی سال های اخیر باعث تغییر چشمگیر روش گل آرایی سنگ قبر شده است. این روزها شاهد پا به عرصه گذاشتن شرکت هایی هستیم که به صورت تخصصی و حرفه ای خدمات گل آرایی مراسمات مختلف از جمله مراسم تدفین، عروسی و… را ارائه می دهند. این افراد گل ها را با استفاده از روش های خاص و پیشرفته آماده می کنند که باعث می شود طول عمر آنها افزایش پیدا کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین مباحث پیرامون گل آرایی سنگ قبر از جمله گل های مناسب گل آرایی، هزینه گل آرایی سنگ قبر و… بپردازیم.

گل آرایی سنگ قبر

گل آرایی سنگ قبر

 

گل آرایی سنگ قبر با گل طبیعی یا مصنوعی

 

گل های طبیعی و مصنوعی مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب یکی از این دو مورد، به سلیقه و بودجه ما بستگی دارد. از آنجا که گل های طبیعی جلوه بهتر و شادابی، طراوت و سرزندگی بیشتری دارند، توصیه می شود به جای گل های مصنوعی از گل طبیعی برای گل آرایی سنگ قبر استفاده کنید. عطر و بوی آرامش بخش گل های طبیعی باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش در مهمانان و صاحبان عزا می شود.

از سوی دیگر گل های مصنوعی بادوام تر بوده و تا یک سال به خوبی باقی می مانند. در حالی که گل های طبیعی بعد از 2 الی 3 روز خشک و پژمرده شده و جلوه خود را از دست می دهند. همچنین گل های مصنوعی ارزان تر هستند و در معرض باد، باران و نور مستقیم خورشید آسیب نمی بینند.

 

نحوه تزیین سنگ قبر با گل

 

گل یکی از زیباترین مخلوقات خداوند و گزینه ای ایده آل برای بیان احساسات و ابراز همدردی با بازماندگان متوفی است. برای گل آرایی سنگ قبر از گل هایی با رنگ های مختلف استفاده می شود که هر یک معنا و مفهوم خاصی دارند. به عنوان مثال گل سفید نماد گذر کردن و مسیر زندگی است. به طور کلی رنگ سفید را می توان بهترین گزینه برای گل آرایی سنگ قبر دانست. تزیین سنگ قبر با استفاده از شمع و روبان مشکی و گل های سفید رنگ مانند گلایل، ارکیده، آنتریوم، داوودی و رز سفید، باعث ایجاد فضایی آرامش بخش و مجلل می شود.

از دیگر رنگ های مناسب برای گل آرایی سنگ مزار، می توان به شیری و سرخ اشاره کرد. همچنین در هر فصل از تزئینات همرنگ و متناسب همان فصل استفاده می شود. برای تزیین و گل آرایی سنگ قبر بسته به سلیقه و بودجه خود می توانید از ترکیب گل های طبیعی (یا مصنوعی)، روبان های مشکی و برگ های تزئینی استفاده کنید.

استفاده از روبان برای تزیین دور سنگ قبر علاوه بر اینکه هزینه گل آرایی را کاهش می دهد، در ایجاد محیطی آرامش بخش و مرتب هم موثر است. برخی افراد برای تزیین سنگ قبر، با استفاده از تکه های تور و روبان پاپیون و گره درست کرده و دور دسته گل ها و شمع های روی سنگ قبر می پیچند. برخی دیزاینرها برای گل آرایی سنگ قبر از گل های پایه دار استفاده می کنند. برخی دیگر گل ها را به طور مستقیم روی سنگ قبر قرار می دهند.

تزیین سنگ قبر با گل

تزیین سنگ قبر با گل

 

مهم ترین نکات گل آرایی سنگ قبر

 

  • استفاده از گل های با کیفیت: استفاده از گل های تازه و با کیفیت، باعث می شود گل آرایی انجام شده دوام بیشتری داشته باشد.
  • استفاده از گل های فصلی و مقاوم: گل آرایی سنگ قبر در فضای باز انجام می شود. به همین دلیل بهتر است از گل های فصلی و مقاوم استفاده کنید که ماندگاری و استحکام بیشتری دارند. از آنجا که این گل ها در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، باید تا انتهای مراسم کیفیت مناسبی داشته باشند. برخی گل ها در هوای سرد و برخی دیگر در هوای گرم مقاومت و دوام بیشتری دارند.
  • نحوه چیدمان گل ها: برای جلوگیری از آسیب دیدن گل ها، بهتر است آنها را به صورت دیزاین شده مانند پایه یا سبد گل روی سنگ قبر قرار دهید. این کار دوام و ماندگاری گل ها را افزایش می دهد.

 

بهترین گل ها برای گل آرایی سنگ قبر: قسمت اول

 

برای گل آرایی سنگ قبر فقط از یک گل خاص استفاده نمی شود. ترکیب چند گل که با هم تناسب و هماهنگی دارند، بهترین انتخاب خواهد بود. هر یک از گل هایی که برای گل آرایی سنگ قبر به کار میروند، از مفهوم، معنا و تاثیر منحصر به فردی برخوردارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • گل رز: گل رز نماد احترام و عشق و از محبوب ترین گل ها در گل آرایی سنگ قبر است. گل رز رنگ های متنوع و عطری بی نظیر دارد. معمولا از رز سفید که نماد پاکی، بی گناهی، معصومیت، دوستی، آرامش و طراوت است، برای تزیین سنگ قبر استفاده می شود. غنچه های گل رز زمانی در گل آرایی به کار می روند که متوفی در سنین جوانی فوت شده باشد.
  • گل میخک: گل میخک نماد دوستی و صمیمیت بوده و رنگ های متنوعی دارد. میخک سفید یادآوری و به یاد داشتن را تداعی می کند.
  • گل لیلیوم: لیلیوم با رنگ های قرمز، زرد، صورتی، سفید و نارنجی، نمایانگر احساسات صادقانه، فداکاری، پاکی و خلوص بوده و جلوه ای چشم نواز و مجلل به سنگ قبر می دهد.
  • گلایل: گلایل از رایج ترین گل هایی است که برای گل آرایی سنگ قبر استفاده می شود. این گل احساسات عمیق قلبی، پاکی و به یاد کسی بودن را نشان می دهد. شاخه های بلند و پرحجم گلایل، جلوه ای زیبا به سنگ قبر می دهد.
  • گل داوودی: گل داوودی نور و زیبایی را تداعی کرده و نماد وفاداری، احساسات عمیق و خالصانه، همراهی، عشق و حقیقت است.
  • گل شیپوری: شیپوری نماد استقامت، وفاداری و پایداری بوده و رنگ های مختلفی از جمله زرد، سفید، نارنجی و بنفش تیره دارد. گل شیپوری سفید نشان دهنده خلوص است و بیشتر از دیگر رنگ ها در گل آرایی سنگ قبر به کار می رود.
برای گل آرایی سنگ قبر از چه گل هایی استفاده می شود؟

برای گل آرایی سنگ قبر از چه گل هایی استفاده می شود؟

 

بهترین گل ها برای گل آرایی سنگ قبر: قسمت دوم

 

 

  • گل کاملیا: کاملیا یک گل منحصر به فرد است که گلبرگ هایی طریف و زیبا دارد. این گل نماد پاکیزگی، برتری، کمال و محبوب ترین انتخاب برای گل آرایی سنگ قبر است.
  • گل ارکیده: گل ارکیده نمایانگر عشق ابدی است و قرار دادن آن روی سنگ قبر، نشان دهنده عشق بی انتها به فرد از دست رفته می باشد.
  • گل نرگس: نرگس نمایانگر زندگی دوباره و امید است و انتخابی پرمعنا برای گل آرایی سنگ قبر محسوب می شود.
  • گل زنبق: گل زنبق نماد معصومیت و پاکی بوده و می تواند همراه با دیگر گل ها برای گل آرایی سنگ قبر استفاده شود.
  • یاسمن: یاسمن گلی با رنگ سفید و بوی خوش است که محبوبیت زیادی برای گل آرایی سنگ قبر دارد. این گل زیبا نماد آرامش، صلح، عشق و امید است.
  • گل رازقیا: رازقیا دارای رنگ سرخ و طرح های خاص بوده و نماد حمایت، عشق، احترام و صمیمیت است. این گل زیبا می تواند وسیله مناسبی برای ابزار احترام و عشق به فرد از دست رفته باشد.
  • بابونه: بابونه رنگی زرد و طرح های خاص دارد و با بوی ملایم و آرام بخش خود، احساس خوبی در مراسم ایجاد می کند.
  • گل بنفشه: گل بنفشه از گل های پر زرق و برق است. این گل نماد تواضع، اندوه، عزاداری و ابراز تاسف بوده و گزینه مناسبی برای نشان دادن اندوه و ناراحتی در مراسم عزاداری محسوب می شود.
  • گل آنتریوم: آنتریوم با اینکه در مقایسه با دیگر گل ها کمی گران تر است، جلوه ای منحصر به فرد به سنگ قبر می دهد. گل آنتریوم نماد عشق، پاکی، معصومیت، دلسوزی، احترام و مهر مادرانه است.
  • گل نرگس: نرگس نماد جوانمردی و احترام است و تولد دوباره و زندگی ابدی را تداعی می کند.
هزینه گل آرایی سنگ قبر

هزینه گل آرایی سنگ قبر

هزینه گل آرایی سنگ قبر

 

هزینه گل آرایی سنگ قبر به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع و تعداد گل ها، نحوه چیدمان، کیفیت گل ها و… بستگی دارد. امکان گل آرایی سنگ مزار با قیمت های مختلف وجود دارد. برخی افراد ترجیح می دهند گل آرایی سنگ قبر عزیز خود را با استفاده از گل های کمیاب و گران قیمت انجام دهند. در حالی که برخی دیگر تمایل دارند از گل های رایج با قیمت مناسب مانند رز استفاده کنند. به یاد داشته باشید که همه چیز به نظر شما بستگی دارد و برای برگزاری یک مراسم آبرومند، نیازی به صرف هزینه های سرسام آور نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *